PENGENALAN
Tugasan HBMT 2103, Teaching Mathematics in Year Two memerlukan perbincangan tentang pengukuran isipadu cecair . Perbincangkan ini merangkumi aktiviti-aktiviti yang berkesan dan sesuai untuk meningkatkan pencapaian murid-murid cemerlang dan juga murid-murid yang lemah . Selain itu, kita juga akan menggunakan bahan bantu mengajar yang sesuai untuk menjalan aktiviti pengajaran dan pembelajaran supaya murid-murid dapat memahami tentang ispadu cecair dengan baik dan tepat terutamanya dalam membuat perbandingan berkaitan kandungan isipadu dua bekas yang berbeza samada dari segi saiz atau bentuk.
Pengajaran dan pembelajaran berkaitan pengukuran boleh membantu kita mengajar operasi nombor. Terdapat banyak konsep-konsep dan langkah-langkah matematik menjadi asas kepada kedua-dua konsep pengukuran dan nombor tersebut. Adalah diharapkan apabila murid mempelajari konsep pengukuran, mereka boleh mengintergrasikan dengan masalah harian dan seterusnya dapat menyelesaikan masalah tersebut.
Langkah pertama yang perlu diambil perhatian dalam pengukuran isipadu cecair ialah mengetahui apa yang hendak diukur dan disukat. Pengukuran mempunyai piawai yang tersendiri untuk mengukur benda-benda yang berlainan saiz dan bentuk. Apabila kita mengukur isipadu cecair, kita seharusnya menggunakan alat ukuran dan unit piawai tertentu seperti mililiter dan liter. Walaupun begitu murid juga harus didedahkan dengan alat ukuran dan unit yang bukan piawai dalam mengukur isipadu cecair terutamanya dalam membuat anggaran dan menyelesaikan masalah yang berkaiatan dengan kehidupan harian mereka.
No comments:
Post a Comment